Business Canvas Model

Met het Business Model Canvas breng je jouw bedrijfsaspecten op een overzichtelijke en visuele manier in kaart. Business Model Canvas is een model en methodiek om bedrijfsmodellen (‘business models’) in kaart te brengen, te ontdekken, uit te vinden en te innoveren.

Het model is gebaseerd op de bestseller Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers (2010), geschreven door Alexander Osterwalder en Yves Pigneur. Business Model Generation is het eerste boek van Alexander Osterwalder en is gebaseerd op zijn promotieonderzoek onder leiding van Yves Pigneur. De succesvolle opvolger van Business Model Generation is Value Proposition Design: How to Create Products and Services Customers Want (2014).

De basis van Business Model Canvas

Het Business Model Canvas is opgebouwd uit 9 bouwblokken ('building blocks') die tezamen het bedrijfsmodel vormen. 

  1. Klantsegment / Doelgroep: Voor wie creëren we waarde? Wie zijn onze belangrijkste klanten? Waar ligt de klant ’s nachts wakker van?
  2. Waardepropositie: Welke waarde leveren we? Welk probleem van de klant lossen we op? Ofwel: Wat los je hoe op voor wie?
  3. Kanalen: Communicatie! Welke middelen gebruiken we om de doelgroep te bereiken? Hoe zijn de verschillende middelen geïntegreerd?
  4. Klantrelaties: Welk type klantrelaties hebben we? Hoeveel kost dit ons?
  5. Inkomsten: Voor welke waarde willen klanten echt betalen?
  6. Resources: Welke hulpbronnen hebben we nodig bij onze waardepropositie, distributiekanalen, klantrelaties en kostenstromen?
  7. Kernactiviteiten: Welke kernactiviteiten horen bij de waardepropositie, distributiekanalen, klantrelaties en kostenstromen?
  8. Samenwerkingen: Wie zijn onze kernpartners en leveranciers? Welke hulpbronnen hebben we nodig van de partners en welke kernactiviteiten hebben de partners?
  9. Kosten: Wat zijn de meest belangrijke kosten binnen ons business model? Welke resources en welke kernactiviteiten zijn het meest kostbaar?

In onderstaande video worden de 9 bouwblokken en de essentie van het model nader uitgelegd.

Business Model Canvas en Consaletant

Een van de onderdelen van het door ons ontwikkelde SBA (Sales Business Analyse) is het Business Model Canvas. In de SBA is een van de piketpaaltjes welke onderzocht worden het bedrijfsmodel. Met behulp van het canvas wordt het bedrijfsmodel in kaart gebracht en worden sterktes en zwaktes van het bedrijfsmodel zichtbaar gemaakt. De belangrijkste vraag die beantwoord wordt, is in welke mate het huidige bedrijfsmodel voldoende waarde creëert. De twee piketpaal brengt de mate het bedrijfsmodel waarde toevoegt aan haar klanten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het Value Proposition Canvas.

Aan de slag met Business Model Canvas?

De toepassingen van het model zijn eindeloos. Een greep uit de mogelijkheden van het Business Model Canvas:

  • Strategische heroriëntatie of validatie
  • Innovatiekracht van uw bedrijfsmodel en propositie onderzoeken
  • Eenduidigheid in taal en terminologie waardoor interne communicaite efficienter verloopt
  • Onderzoek investeringsmogelijkheden of investeerders
  • Visueel ondernemersplan, ten behoeve van banken of investeerder
  • Productontwikkeling, propositieontwikkeling, marktverkenning
  • Voor, tijdens of na bedrijfsovername
  • Snelle manier voor start-ups om inzicht te krijgen in ideeën in relatie tot de markt.
  • En nog veel meer...

Wat zijn de voordelen van Business Model Canvas?

  • Snel inzicht in ‘big picture’
  • Visualisatie van uw plannen
  • Het model is voorbereidt op groei en wordt door zowel start-ups als multinationals gebruikt
  • Eenduidigheid in taal en terminologie voor beter interen communicatie
  • Creatieve manier van visualisatie en het brengen van ideeën
  • Beschrijven, ontwerpen, bedenken en verbeteren van bestaande en nieuwe bedrijfsmodellen

 

 

Twijfel niet om contact met ons op te nemen als je een vraag hebt

Wij delen graag onze kennis met u om te zorgen dat u de commerciële doelstellingen kunt realiseren.